מיזם R u ok – שיחה קטנה שינוי גדול
מיזם R u ok – שיחה קטנה שינוי גדול
כמה פעמים יצא לך לשאול בן משפחה, חברה או קולגה אם הם בסדר?
איך הם מרגישים באמת? מה עובר עליהם ואם הם צריכים עזרה?
מיזם ?R U OK עוזר לנו להתעניין באמת באנשים סביבנו.
כולנו יכולים להתעניין בשלומם של האנשים סביבנו, ובכך לעזור להם לעבור תקופה קשה, להתמודד עם משבר, ובמקרים קיצוניים אף למנוע אובדנות.
לפעמים זה לא נעים, לפעמים אנחנו לא בטוחים מה צריך להגיד, אבל זו שיחה שיכולה לעשות את כל ההבדל. היא מקרבת, היא מראה שיש מי שאכפת לו, שנמצא שם עבורך בזמן של אתגר, קושי או משבר.
כי שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול.
יש לכם הרגשה שמישהו שאתם מכירים לא מתנהג כמו שהוא מתנהג בדרך כלל?
תמיד כדאי להתייעץ עם מומחה. מוזמנים ליצור קשר איתנו לייעוץ והכוונה.
4 צעדים פשוטים לשיחה קטנה שיכולה לעשות שינוי גדול
1. לשאול: תתחילו את השיחה בזמן שנוח לכם.
זכרו שאתם פה כי אכפת לכם וכי אתם דואגים. גם אם יענו לכם שהכול בסדר ויבחרו לא לשתף, הם לפחות ידעו שאכפת לכם מספיק בשביל לשאול. זה לא מעט ולפעמים זה המון.
התחילו בשאלות שמעודדות שיתוף כמו "מה חדש אצלך?" או "מה נשמע?" זה אולי נשמע טריוויאלי אבל זה ממש חשוב.
הזכירו דברים ששמתם לב אליהם לאחרונה וגרמו לכם לדאוג, כמו "את יותר שקטה לאחרונה, הכול בסדר?", "מלא זמן לא ראיתי אותך בגינה" "שמתי לב שלא יצאת לרוץ בשבתות האחרונות".
זה בסדר אם הם לא רוצים לדבר. תגידו שאתם עדיין קצת מודאגים מדברים ששמתם לב אליהם ותוסיפו:
"אם תרצי לדבר אני פה, תתקשרי אלי" או "אם לא מתאים לך לדבר איתי זה בסדר, העיקר שתדברי עם מישהו, אל תשאירי בבטן".
2. להקשיב: תגיעו לשיחה בראש פתוח, בלי ביקורת ושיפוטיות.
יכול להיות שהדברים לא יראו לכם כל כך נוראים אבל עבורם הם קשים. מה שחשוב זאת החוויה שלהם. תוכלו לתמוך ולהגיד להם: "אני מבין שקשה לך".
קחו את הזמן, תנו להם לדבר, אל תרגישו צורך להוסיף דברים משלכם. אם הם זקוקים לזמן לחשוב, תנו להם. גם אם יהיו קצת שתיקות מביכות, זה בסדר. עודדו אותם להסביר מה קורה ומה הם מרגישים, בשאלות כמו: "איך אתם מרגישים לגבי זה?" או "כמה זמן אתם כבר מרגישים ככה?"
תראו להם שאתם מקשיבים על-ידי חזרה במילים שלכם על מה שהם אמרו לכם. תוכלו להגיד דברים כמו: "אתה מרגיש שהסטרס בעבודה זולג הביתה. הבנתי אותך נכון?"
3. להניע לפעולה: שאלנו איך הם מרגישים, הקשבנו למה שקשה להם ועכשיו נוכל לעודד אותם לעשות פעולות שיעזרו להם להפוך את המצב או את ההרגשה לטובים יותר.
שאלות שמעודדות פעולה הן למשל:
"מה עשית בעבר במצבים דומים?"
"אני יכול לעזור ולהיות שם בשבילך. זה מתאים לך?"
"מה את יכולה לעשות בעצמך עכשיו? משהו כייפי או מרגיע?"
תוכלו להציע פעולות שעזרו לכם במצבים דומים: "כשעברתי תקופה קשה, ניסיתי את זה…וזה ממש עזר לי."
אם המצב ממשיך ונראה לכם שיש צורך באיש מקצוע שיעזור להם לעבור את התקופה הקשה תציעו להם את זה.
אתם יכולים לומר: "חשבת אולי לדבר עם מישהו מקצועי?" "התייעצת פעם עם מישהו שמבין בזה?"
אם אתם מרגישים שההרגשה או החוויה מצריכה יותר משיחה עם משפחה וחברים או שיש סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה, פנו לאנשי מקצוע ובקשו עזרה. כאן תוכלו למצוא עזרה >> לינק לכפתור צרו עמנו קשר
4. לשמור על קשר: שימרו על קשר. ההתעניינות החוזרת והידיעה שאתם פה בשבילם היא חשובה ויכולה לעשות את ההבדל
שימו תזכורת ביומן או בטלפון להתקשר אליהם בעוד כמה ימים:
אתם יכולים לומר: "מה נשמע? חשבתי עלייך ורציתי לדעת איך את מרגישה מאז שדיברנו".
תשאלו אם הם מצאו דרך טובה להתמודד עם החוויה או ההרגשה שהם סיפרו לכם עליה.
קבלו את זה גם אם הם לא נקטו בפעולה או עשו עם זה משהו. לפעמים מה שצריך זה רק שיקשיבו לך.
*המידע ניתן ע"י עמותת אנוש הפועלת להעלאת מודעות בנושא בריאות הנפש והינה מובילת מיזם RUOK? בישראל